Prestaties meten binnen de publieke sector
Overheidsorganisaties creëren publieke waarde door het leveren van diensten, wetten en reguleringen. Maar alleen onder voorwaarde dat deze in waarde overeenstemmen met de behoeften en verwachtingen van burgers.
Publieke waarde vormt zo een ‘ruwe maatstaf waarmee de prestaties en het beleid van openbare instellingen kan worden gemeten’.
(Kelly et al, 2002)
Publieke Waarde gaat dus over het behalen van resultaten door het leveren van prestaties. Het meten van deze prestaties is van cruciaal belang voor de organisatie, want dit komt de publieke waarde ten goede.
7 rechtvaardigingen voor het meten van prestaties binnen de publieke sector
-
Wanneer je resultaten niet meet, kun je niets zeggen over het succes of falen daarvan
-
Wanneer je succes niet kunt waarnemen, dan kun je succes ook niet belonen
-
Wanneer je succes niet kunt belonen, dan beloon je waarschijnlijk het falen
-
Wanneer je succes niet kunt waarnemen, dan kun je er niet van leren
-
Wanneer je falen niet herkent, kun je het ook niet corrigeren
-
Wanneer je resultaten kunt aantonen, dan kun je de steun van het publiek winnen
-
Wat wordt gemeten wordt gedaan
(Osborne en Gaebler, 1995)
Door uw beleidsdoelen expliciet te verwoorden kunt u goed kunt meten of uw organisatie op koers ligt
Meer weten over sturen op publieke waarde en het meten van prestaties binnen de publieke sector?
Schrijf je in voor het introductie webinar op 16 oktober!
In dit kosteloze introductie webinar ‘Sturen op publieke waarde’ krijgt u inzicht in uw publieke waarde, leert u hoe u strategische doelen kunt vertalen naar uitvoering en hoe u strategische-, proces- en operationele informatiestromen kan bepalen. Zodat u beter in staat bent om uw publieke waarde te verhogen.
Het introductie webinar is geschikt voor openbaar bestuurders en wordt gegeven door Ing. Robert Borkes, CIO publiekewaardecreatie.nl. ‘Sturen op publieke waarde’ vindt online plaats op vrijdag 16 oktober van 10:00 tot 11:00 uur via Whereby.
Publieke waarde is het collectieve beeld van wat de samenleving ervaart als waardevol en komt tot stand door goed openbaar bestuur.
Overheidsorganisaties creëren publieke waarde door het behalen van concrete resultaten. Dit doen zij door organisatiebeleid om te zetten naar het leveren van publieke dienstverlening, wetten, regelgeving en andere acties die publieke waarde vertegenwoordigen en in overeenstemming zijn met de behoeften en verwachtingen van burgers.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!